Århus Sinfonietta

Lørdag 15. september kl. 20.30
Vor Frue Kirke

 

 

Program

Loic Destremau: Ile de Sonorité #5 for ensemble (2018, uropførelse af denne version)
(1992)

Bo Gunge: Rain, Wind, Fire & Death – Double Concerto for Tuba and Double Bass
(1964)        (2018, uropførelse)
Solister: Mattias Johansson, tuba – Peder Linneberg, kontrabas

Karl Aage Rasmussen: Parts Apart – for fløjte, obo og strygekvartet (1978)
(1947)

Dirigent: Søren K. Hansen

 

PROGRAMNOTER

Århus Sinfonietta er stolte over at præsentere en intens aften med ny, dansk og sjældent opført musik skrevet af komponister fra tre forskellige generationer. Fra Loïc Destremaus (f. 1992) langsomt skiftende klangflader, over Bo Gunges (f. 1964) dramatiske instrumentalteater til Karl Aage Rasmussens (f. 1947) radikale, klassiske avantgarde præsenterer værkerne tilsammen et sansemættet tværsnit af den nye klassiske musik i Danmark.

Île de Sonorité #5 af Loïc Destremau

Loïc Destremaus ‘Île de Sonorité #5′ (‘Ø af Klang’) er et værk, der roligt bygges op af de dybe instrumenters toner, men gradvist bliver mere hektisk og samtidig mere sårbart, når instrumenterne udfordres i deres højeste register. Værket er en del af en serie, som undersøger langsomme forandringer i klange mellem instrumenter, der accelererer, stopper eller skifter brat. ‘‘Île de Sonorité #5′ er et værk skræddersyet til Århus Sinfonietta, idet førsteudgaven af værket blev til i en workshop sammen med seks musikere fra ensemblet, og i aften vil publikum for første gang kunne opleve det fuldt udfoldet.

Rain, Wind, Fire & Death – Double Concerto for Tuba and Double bass af Bo Gunge

Uropførelsen af Bo Gunges ‘Rain, Wind, Fire & Death’ er noget så sjældent som et værk, hvor den klassiske musiks giganter, kontrabassen og tubaen, er solister. Og ikke nok med det, de to solister er også åbenlyse konkurrenter i et dramatisk instrumentalteater, hvor tonerne bliver til og slår gnister, når de to kraftfulde instrumenter igen og igen udfordrer hinanden i en musikalsk duel. Værket udspiller sig i fire afsnit, nemlig ‘Rain’, ‘Wind’, ‘Fire’ og ‘Death’, hvori de øvrige musikere støtter op om hver deres kandidat, mens dramaet stiger mod sit klimaks. Gunge har i sin proces arbejdet tæt sammen med de to solister for bedst at kunne udfordre dem i at udføre ekstreme ting på instrumentet.

Parts Apart af Karl Aage Rasmussen
I aften får publikum en unik mulighed for at høre et sjældent opført avantgarde-værk af en af de vigtigste skikkelser i nutidig dansk musik, Karl Aage Rasmussen. ‘Parts Apart’ fra 1978 er skabt af brudstykker fra Johann Sebastian Bachs stringente orgelvariationer over salmen ‘Vom Himmel hoch da komm ich hier’ (1747) og Igor Stravinskys senere bearbejdelse af samme (1956). Denne teknik kalder Rasmussen selv ”musik på musik”, når han med udgangspunkt i Bachs komposition og Stravinskys rekomposition, endnu engang slår værket itu for at bygge det op på ny i ”et skrøbeligt og regelløst mønster”. Rasmussen optimerer denne teknik i sine værker fra samme periode med både tankevækkende og modsigende resultater.

Loïc Destremau (f. 1992) er en dansk-fransk komponist bosat i Aarhus, der arbejder med instrumentale, akustiske og multimediale opsætninger for alt fra soloperformere til større ensembler i krydsfeltet mellem konventionelle og hjemmebyggede instrumenter og apparater. Destremaus værker fra de seneste år udforsker bl.a. instrumenters fysiologi, audio-visuel sansning og musikkens relation til sprog, tale og tekst. Destremau har bl.a. samarbejdet med Oslo Sinfonietta, ensemble recherche, Figura Ensemble og Århus Sinfonietta og har fået sin musik opført ved festivaler i ind- og udland. Destremau dimitterede i år fra kompositionslinjen ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.

Bo Gunge (f. 1964) er cand.mag. i musik og dramaturgi fra Aarhus Universitet og senere diplomuddannet i komposition ved Det Jyske Musikkonservatorium. Gunge har været huskomponist for Sønderjyllands Symfoniorkester og arbejdet med ensembler som bl.a. DR SymfoniOrkestret, Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester. Gunge har modtaget flere danske og internationale priser for sine værker og har bl.a. komponeret operaerne ‘Orfeus elsker Eurydike’ og ‘Requiem’, orkesterværkerne ‘Symfoni’ og ‘Passager’ samt korværkerne ‘Alting har en tid’ og ‘Isbrand’, sidstnævnte i samarbejde med jazzmusikeren Pierre Dørge. Tematisk spænder kompositionerne over så forskellige emner som astrofysik, litteratur, myter og religion.

Karl Aage Rasmussen (f. 1947) er en markant skikkelse indenfor dansk kulturliv både som komponist, skribent, musikhistoriker, dirigent, professor og festivalorganisator. Rasmussen er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium og har som komponist sat sit aftryk på ny, dansk musik i over 40 år. I sine tidlige værker beskæftigede Rasmussen sig især med, hvad han selv kalder ”musik på musik”, hvor værker af så forskellige komponister som Bach, Beethoven og Stravinskij rekomponeres. I sine senere værker sætter Rasmussen lytterens tidsoplevelse i centrum fx i orkesterværkerne ‘A symphony in Time’, ‘Movements on a Moving Line’ og musikdramaet ‘Titanic’. Rasmussens musik er opført i mere end 30 lande. I 1991 modtog han Carl Nielsen Prisen, i 1997 Wilhelm Hansens Komponistpris og i 2017 Frobenius Prisen.

Århus Sinfonietta har siden sin grundlæggelse i 1990 været en hjørnesten for den moderne kompositionsmusik i Danmark. Igennem de sidste 28 år har Århus Sinfonietta haft fokus på at spille den nyeste kompositionsmusik på allerhøjeste niveau. Både når det gælder unge komponisters første toner samt erfarne og etablerede komponisters seneste værker. Århus Sinfonietta vægter både uropførelser og genopførelser af sjældent opførte avantgarde-classics.